A
tantárgyi program leírása, követelményei
|
A tantárgy címe: | Anatómiai Halhatatlanság |
A tantárgy rövidített címe: | A XX. (XXI.) század mûvészete. |
Tantárgykódja: | |
Felelõs tanszéke: | Intermédia |
Oktatója: | St.Auby Tamás |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezõen elõírt /Kötelezõen elõírt, kötelezõen választható, szabadon választható/ |
Képzési idõ szemeszterekben: | 6 |
Képzési idõ hetente: | 2 óra elõadás és x óra konzultáció |
Tanulmányi szint: | alapképzési modul /Alapképzési modul, szakképzési modul, diploma feltétel/ |
Tanórák száma összesen: | |
A tantárgy kredit értéke: | |
Az oktatás nyelve: | magyar, angol, francia. |
Tanulmányi elõkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | a jelenléti ív aláírásának ellenõrzése |
Tanulmányi követelmények: | az adott “témák” különbözõ médiumokban történõ feldolgozása, illetve az elõadásokon említett mûvészek és mûvek jellegzetességeinek és az ajánlott mûvészeti vonatkozású irodalom ismerete |
Az ismeretek ellenõrzésének módja: | szóbeli- és/vagy írás-, és/vagy “mû”-beli vizsga |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az osztályzat kialakításának módja: az adott tanulmányi témák iránti érdeklõdés foka, az önálló mûvészeti tevékenység értéke, illetve a diák szociális helyzetének minõsége által meghatározott közös nevezõ alakítja az osztályzatot. |
Vizsgakövetelmények: | Az elõadásokon látott és hallott információkkal kapcsolatos összegzõés dialógusképes értékelõ vélemény szükséges. |
Oktatási módszerek: | elõadások (gyakran a netrõl kivetített mûvekkel példálózva), mûelemzések, feladatok kijelölése: az elõadásokon felmerült vagy keresett/talált témák mûvészeti eszközökkel történõ egyéni/kollektív feldolgozása |
Javasolt tanulási módszerek: | múzeum-, galéria-, könyvtár- és netlátogatás, ön- és távképzés, a tanszéki tevékenységekben való résztvétel |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | általában félévenként egyetlen adott téma kidolgozása |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | bármely médiummal vagy intermédiummal való kísérletezés |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: |
tudatosítani és kiterjeszteni a mediális és intermediális lehetõségek körét |
A tantárgy leírása, oktatandó fõbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A
medialitás és az intermedialitás fogalmának
mítikus, teológiai, filozófiai, szociológiai,
esztétikai, etikai, mûvészeti és nem-mûvészet-mûvészeti
vonatkozásainak elemzése. A mûvészet és
a nem-mûvészet-mûvészet funkciójának
elvi és gyakorlati megközelítése és átélése.
A következtetések levonása és a célok feltárása.
Témák: |
az ábrázolás mint olyan, az ábrázoló mûvészet, az absztrakt mûvészet, a nem-ábrázoló (non-figuratív) mûvészet, a konkrét mûvészet, a díszítõ mûvészet, az illusztráció, az alkalmazott mûvészet, a mono-, mixed-, multi- és intermediális mûvészet, az avangardizmus, a neo-avangardizmus, az akcionizmus, a happening és environment, a performansz és installáció, a Fluxus, a concept art és a conceptual art, a brend stb. | |
Az indivíduális és a kollektív tudat. Hierarchia, anarchia, heterarchia. | |
Az ikonolátria és az ikonoklasztázis mítikus eredete, teológiai és politikai stb. vonatkozásai. | |
A letelepedett és a nomád kultúrák. | |
Kontempláció és akció. | |
Kollektív zenehallgatás és kollektív recitaciók. Stb. | |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | A diák egyéni
érdekeinek és érdeklõdésének a
felismerése és mûvelése a leghelyesebb eljárás.
Mindezt termékenyen egészítik ki az általános
értékû szövegek, vizuális és auditív
mûvek s az aktuális mitologémák tanulmányozása.
Ajánlott irodalom: |
Hamvas Béla: Öt meg nem tartott elõadás a mûvészetrõl | |
Mágia Szutra | |
M. Duchampról és J. Beuysról szóló tanulmányok. | |
Andy Warhol, Henry Flynt, Dick Higgins, Emmett Williams stb. írásai. | |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | minden mediális és intermediális eszközre szükség van az egyetemi oktatásban |