Intermédia szak -
szakmai elméleti kurzusok
A technikai
médiumok elmélete
Tillmann József (Peternák Miklós)
8 félév
A tárgy célja,
hogy általános képet adjon azon médiumokkal
kapcsolatos kérdésekrõl, melyeket a szakon muvészi
szempontból használunk és oktatunk, kontextust
teremtve így tágabb körû alkalmazásuk
és kutatásuk vonatkozásában. Az érintett
tárgykörök: általában a techikai képek
illetve a vizuális-akusztikus alakítás, vagyis
kép és írás viszonya, fényképezés,
film, videó, computer (ideértve a multimédia, hálózatok,
virtuális valóság kérdésköreit
is). Lényeges, hogy az oktatás aktuális filozófiai
háttér elemzésével, a teoretikus mezõ
inspirativ szemléltetésével történik.
A tárgy elméleti összefüggések bemutatására
és ezek idõbeli változására koncentrál,
míg az egyes médiumok történetével
az Általános médiatörténet c. kurzus
foglalkozik.
Általános témajegyzék
(az egyes szemeszterekben indított kurzusok e témakörök
valamelyikéhez, esetleg több témakörhözis
kapcsolódhatnak):
Képelmélet,
kép és írás viszonya, a vizuális
és az akusztikus alakítés
A fény és a fényelméletek, fény a
mûvészetben és a természetben
Az idõ a mûvészeteknél és a gondolkodás
történetében
Tér, anyag, forma, mozgás: kompozíció és
tagolások
Tudomány és mûvészet kapcsolata
Tömegmédiumok. Sajtó, rádió televízió.
Médiumelmélet és médiakritika
Audióvíziók (S.Zielinski)
A videó mint alternatíva
A számítógép: az információ
forradalma.
Interaktivitás, új kommunikációs technikák
Mintakurzus: A technikai
médiumok elmélete 1993/94. I.
(elõadó: Peternák Miklós)
A kép státusa
A képfajtákról, a kép és jelentés
kapcsolatáról.
Mi az, hogy "média"?
A szó és a fogalom jelentése vagyis használata
nálunk és máshol.
Mûvészet és médium
A mûvészet eszközei és funkcióváltásai.
A szelet-embertõl az egész emberig:
ember, információ,társadalom - egy mûvészi
felfogás aktualitása
Médiaelmélet: Marshall McLuhan
Mióta "lehet" e tárgyról beszélni?
McLuhan pályája és mûvei.
Misunderstanding Media (A médiumok félreértése)
McLuhan-kritika B.Winston szerint.
Kronológia:a történet és a történelem
a médiumok szerint, s fordítva: a média a történelemben
s a médiatörténetek története
A filozófia és a médiumok
Miért foglalkoznak filozófusok mûvészettel
és a médiával (s viszont)
A mûvész és az elmélet ( példák
összegzéssel)
XX. sz.-i pályák: Eggeling, Moholy-Nagy, W.Vasulka, Weibel,
Mintafélév:
A technikai médiumok elmélete 2000/2001.
(elõadó: Tillmann J.A.)
Heidegger és a modern technofilozófiák
- Miért kérdés
a technológia?
- Miért a filozófia felõl kérdezünk?
- "A tudomány nem gondolkodik". (Heidegger)
- Miért Heidegger kérdése nyomán keresünk
választ?
- A TECHNÉ Herakleitosz logosz-tanában
- Kép/írás. Az absztrakció története
Flusser szerint
- A képkultusz és a könyvkultusz
- "A filozófusok maguknak való népecskét
alkotnak, ám az emberiség nevében beszélnek."
(Hannes Böhringer)
- A filozófia távlata. Distanciateremtés filozófiával
és technológiával. Nietzsche és Virilio.
- Anselm Kiefer: A tárlók törése (mûelemzés)
Az archívumok és a múzeumok.
- A technokultúrális tágulás
Kittler: Grammophon, film, typwriter.
- Virilio bunker archeológiája. A háború
technikája és esztétikája.
Ajánlott
irodalom az 1996/97 tanévben:
(elõadó Tillmann J.A.)
Mûvészet/filozófia
Hannes BÖHRINGER: Szinte semmi Balkon 1994/2.
Hannes BÖHRINGER: Késõpolgári mûvészeti
ipar.2000 1993/08
Hannes BÖHRINGER: "A radarantennának állandóan
forgásban kell lennie" (Beszélgetés) Magyar
Narancs 1993.11.14.
Kép/világ
Vilém FLUSSER: Képeink 2000 1992/2
Vilém FLUSSER: Az új képzelõerõ Athenaeum
1993/4
Vilém FLUSSER: A fotográfia filozófiája.Tartóshullám,Bp.1990.
Paul VIRILIO: (Beszélgetések) Filmvilág 1990/5
; 1992/11
Paul VIRILIO: (Beszélgetése Beke Lászlóval)
Vigilia 1989/6
Paul VIRILIO: Az eltûnés esztétikája Filozófiai
figyelõ 1987/3
Paul VIRILIO-Sylvére LOTRINGER: Tiszta háború.
Bp.1993.
Világ/kép
Martin HEIDEGGER: A világkép kora. Vigilia 1980/3.
Mircea ELIADE: A szent és a profán. Bp. 1987.
Késõújkor/posztmodern/posthistoire
Hannes BÖHRINGER:Posztmodernitás. Hasbeszélõ
a gondolában / Tartóshullám 1987.
Romok a történelmentúli idõben Nappali ház
1990/1.
Vilém FLUSSER: Nomádok 2000 1991/9
Paradigmaváltás 2000 1993/4
Jean-Francois LYOTARD: Mi a posztmodern? Nagyvilág 1988/3.
Posztmodern állapot Hiány 1992/11.93/1,2
Tillmann J.A.: Késõújkor, kifelé menet 2000
1993/08
Szigetek és szemhatárok.Késõújkori
kilátások.Bp.1992.
Kozmológia
Wictor WEISSKOPF: Az univerzum keletkezésérõl Mûhely
1993/1.
Stephen W.HAWKING: Az idõ rövid története.Maecenas,Bp,1993.
J. GUITTON/G.& I. BOGDANOV: Isten és a tudomány.SZIT,Bp.1992.
Tudomány/ technika / filozófia
FEHÉR Márta / Ezredvégi beszélgetés
2000 93/1
Thomas S. KUHN: A tudományos forradalmak szerkezete.Bp.1984.
Lewis MUMFORD: A gép mítosza. Európa,Bp.1986.
/Tillmann J.A.szerk./A KÉSÕÚJKOR JóZANSÁGA
I-II. Bp.94.
Zene:
HORTOBÁGYI László:Ezredvégi beszélgetés
2000 1993/4.
Hannes BÖHRINGER: Az orgona intonációja Liget 1994/8.
Szigorlati
témakörök:
Az optikai és akusztikus
alakítás a fotográfia megjelenése elõtt.
Pespektíva, camera obscura, optikai találmányok,
sokszorosítási és kommunikációs technikák
A fotográfia feltalálása és hatása
a mûvészetekre
A XIX. századi tudományos-technikai fejlõdése,
különös tekintettel a kommunikációs eszközökre
és mûvészeti hatásuk
A film megjelenése és a mozgókép archeológiája
Az 1920-as évek mûvészete, különös
tekintettel a Bauhausra
A huszadik század jelentõs alkotói életmûvei
(Duchamp, Malevics, Moholy-Nagy, Kassák, Beuys, Erdély
stb.)
Az elektronikus kép és hang: analóg és digitális
technikák fejlõdése és különbségei
A videómûvészet megjelenése és viszonya
a televíziózáshoz
Az avant-garde az 1960-as években, a média fogalom jelentései,
különbözõ használati módjai. Intermédia
és multimédia
"Késõújkori kilátások."
Az elmúlt harminc év fõbb teoretikus irányzatai,
szerzõk és elméletek, a mûvészet változó
meghatározásai
A mûelemzés módszerei. A médiamûvészet
megközelítési lehetõségei.
Hálózatok kialakulása és jellegzetességei
Kötelezõ
magyar nyelvû irodalom
Médiatörténeti
Szöveggyûjtemény I., Intermédia - Barabás
KKT, 1994.
Moholy-Nagy László: Látás Mozgásban.
Mûcsarnok - Intermédia, 1996 Budapest
Jonathan Crary: A megfigyelõ módszerei. Osiris, Budapest,
1999
Svetlana Alpers: Hû képet alkotni. Corvina, Budapest, 2000
Beke László: Mûvészet/elmélet. BAE-Balassi
Kiadó, Bp. 1994.(benne:) Az emlékezés szerepe a
mûalkotások interpretációjában., Az
alkotó interpretációtól az interpretáció
tagadásáig)
Beke László: MÉDIUM/ELMÉLET. Balassi Kiadó
- BAE Tartóshullám - Intermédia, 1997.
Benjamin, Walter: A fényképezés rövid története.
Angelus Novus. Magyar Helikon, Budapest, 1980.
Bódy Gábor: Jelentéstulajdonítások
a kinematográfiában. Végtelen kép. Budapest,
Pesti Szalon, 1996
Erdély Miklós: Mozgó jelentés. Zenei szervezés
lehetõsége a filmben. A filmrõl. Budapest, Balassi,
1995.
Flusser, Vilém : A fotográfia filozófiája.
Tartóshullám - Belvedere, Bp.1990
Hyper text + multi média. ArtPool 1996 Budapest
Ivins, William M. Jr.: A nyomtatott kép és a vizuális
kommunikáció. Budapest, Enciklopédia, 2001.
Kassák Lajos - Pán Imre: Az izmusok története.
Magvetõ 1972 Budapest
Peter Weibel: Az intelligens kép.
http://www.c3.hu/scca/butterfly/Weibel/synopsishu.html
Lev Manovich: Az ûr feltérképezése: a perspektíva,
a radar és a 3-dimenziós számítógépes
grafika
http://www.c3.hu/perspektiva/dokumentumokframe.html
Ajánlott irodalom magyar nyelven
Alberti, Leon
Battista: A festészetrõl. Della pittura, 1436. Budapest,
Balassi, 1997.
A film és a többi mûvészet. Gondolat 1977 Budapest
A késõújkor józansága. (Vál.:
Tillmann J.A.) Göncöl Kiadó 1994 Budapestt
A videó világa. Videótechnika -Videómûvészet.
(szerk: Bán András -Beke László). Népmûvelési
Intézet - Selyemgombolyító, 1983 Budapest
Arnheim, Rudolf : A vizuális élmény. Az alkotó
látás pszichológiája (Új változat)
Gondolat 1979 Budapest
Az égi és a földi széprõl. Források
a késõ antik és a középkori esztétika
történetéhez. Közreadja Redl Károly.
Gondolat 1988 Budapest
Balázs Béla: A látható ember. Gondolat 1984
Budapest
Barthes: Világoskamra. Európa 1985 Budapest
Bazin, A.: A fénykép ontológiája. Tanulmányok
a filmmûvészetrõl. Magyar Film Intézet 1977
Budapest
Benjamin, Walter: A mûalkotás a technikai reprodukálhatóság
korszakában. Kommentár és prófécia.
Gondolat 1969 Budapest
Bialostocki, Jan: A "kerettémák" és az
archetípikus képek. Régi és új a
mûvészettörténetben. Corvina 1982 Budapest
Böhringer, Hannes: Kísérletek és tévelygések.
Balassi - BAE Tartóshullám 1995 Budapest
Clair, Jean: Marcel Duchamp, avagy a nagy fikció. Corvina 1988
Budapest
Dadaizmus. Antológia. Balassi 1998 Budapest
Dubois, Philippe : Festészet és videográfia - tükör
és nárcizmus. A videó világa. i.k., 52-56.p.
Dürer:·A festészetrõl és a szépségrõl.
Corvina 1982 Budapest
Eco, Umberto: Már nem átlátszó a képernyõ.
Az új középkor. Európa, Budapest 1992. 76-109.
lap
Eliade, Mircea: A szent és a profán. Európa 1987
Budapest
Enzensberger: A null-médium avagy miért bántjuk
a televíziót? Filmvilág, 1993.1., 31-35. lap
F.I.L.M. Képzõmûvészeti Kiadó 1991
Budapest
Florenszkij:Az ikonosztáz. Corvina 1988 Budapest
Flusser, Vilém: Az új képzelõerõ.
Atheneum 1993, I. kötet 4. füzet
Goldstine, H. H. : A számítógép Pascaltól
Neumannig. Mûszaki 1987 Budapest
Gombrich, Ernst : Mûvészet és illúzió.
Gondolat 1972 Budapest
Hamvas Béla-Kemény Katalin: Forradalom a mûvészetben.
Pannónia Könyvek 1989 Pécs
Hauser, Arnold: A modern mûvészet és irodalom eredete.
Gondolat 1980 Budapest
Hawking, Stephen W.: Az idõ rövid története.Maecenas
1993 Budapest
Heidegger, Martin: A mûalkotás eredete. Európa 1988
Budapest
Heisenberg, Werner: A mai fizika világképe. Gondolat 1958
Budapest
Írók a moziban. Magvetõ 1971 Budapest
Kepes György: A világ új képe a mûvészetben
és a tudományban. Corvina 1979 Budapest
Kortárs képzõmûvészeti szöveggyûjtemény.
(Vál.: Tolvaly Ernõ). A&E`93 Kiadó 1995 Budapest
Kosuth, Joseph: Mûvészeti tanulmányok. Knoll Galerie
1992 Wien-Budapest
Kuhn, Thomas S. : A tudományos forradalmak szerkezete. Gondolat
1984 Budapest
Leonardo da Vinci: A festészetrõl. Trattato della pittura.
Corvina 1973 Budapest,
Leonardo da Vinci: Tudomány és mûvészet,
Magyar Helikon 1960 Budapest
Malevics, Kazimir: A tárgynélküli világ. Corvina
1986 Budapest
Marosi Ernõ: Kép és hasonmás. Akadémiai
1995 Budapest
Marosi Ernõ (ö.á.): A középkori mûvészet
világa. Gondolat 1969 Budapest
Metz, Christian: A képzeletbeli jelentõ. Filmtudományi
Szemle, 1981/2
Miklós Pál: A sárkány szeme. Bevezetés
a kínai piktura ikonográfiájába. Corvina
1973 Budapest,
Moholy-Nagy László: A festéktõl a fényig.
Kriterion, Bukarest 1979
Moholy-Nagy László: Az anyagtól az építészetig.
Corvina, Bp. 1972
Moholy-Nagy László: Festészet, fényképészet,
film. Corvina, Bp. 1978
Mumford, Lewis : Az új Organon. A gép mítosza,
Európa 1986 Budapest,
Ohly, Frederic: A szavak szellemi jelentése a középkorban.
Ikonológia és mûértelmezés. 1986.
Paik: Nem-idõbeli információ. A videó világa.
Videomûvészet 1982 Budapest,
Panofsky, Erwin: A perspektíva mint szimbolikus forma. A jelentés
a vizuális mûvészetekben. Gondolat 1984 Budapest
Passuth Krisztina: Tranzit. Új Mûvészet Kiadó
1996 Budapest
Peternák Miklós: Új képfajtákról.
Balassi Kiadó, Budapest, 1993
Simonyi: A fizika kultúrtörténete, Gondolat 1978
Budapest
Sekuler, Robert - Blake, Randolph: Észlelés. Budapest
2001 Osiris
Sontag, Susan: On Photography. (A fényképezésrõl)
Delta 1978 3 New York
Sugár János: Mínusz pátosz. Blassi - Intermédia,
1995 Budapest
Szilágyi Gábor: Daguerre. Gondolat 1987 Budapest
Szógettó. Jelenlét 1989. 1-2.
Tolnay Károly: Teremtõ géniuszok, Budapest 1987
Gondolat
Vertov: Cikkek, naplójegyetek, gondolatok. Magyar Filmtudományi
Intézet 1973 Budapest
Virilio, Paul: Az eltûnés esztétikája. Balassi
- BAE Tartóshullám 1992 Budapest
Wittgenstein: Logikai-filozófiai értekezés (Tractatus
logico-philosophicus) Akadémiai 1963 Budapest.
(Valamint az egyes kurzusokon és konzultációkon
irodalomként ajánlott írások.)
Általános
médiatörténet
4 félév
A tárgy célja,
hogy a hallgatók megismerkedjenek a techikai média történetével
általában illetve az egyes médiumok történeti
képével konkrétan, úgy a technikatörténet
illetve a társadalmi jelenlét, lehetséges használati
módok felõl (beleértve a mûvészetit
is), mint a hazai és nemzetközi szakirodalom tekintetében.
Az alábbi témakörök határozzák
meg az egyes szemeszterekben indítandó kurzusok témakörét.
A kép története
a mûvészet korszaka elõtt ( H. Belting) - kép
és funkciói
Írás és nyomtatástörténet (könyv
és sajtó),
A perspektíva perspektivái Brunelleschitõl máig
(J.White, H. Damisch, M. Kemp)
A camera obscurától a fényképezésig
A fotográfia feltalálása
A fényképezés történetei és
forrásai (Gernsheim, Scharf, Newhall, Coe, Baier, Kemp,)
A vetítés története (Laterna magica és
mutációi)
Mozgó képek: az idõ, a festészet s a többi
mûvészet
A film a film elõtt
Marey, Muybridge, Eakins, Anschütz
A film feltalálása
Tudomány és mûvészet a XVIII-XIX. században
A távbeszélés, távírás története
és elõzményei
A televízió rádió története,
elterjedése (Puskás Tivadar és a telefonhírmondó.
Brecht a rádióról, a televízió víziói:
Senlecque, Paiva)
Magyar és egyetemes filmtörténet
Filmtörténetek és filmgyûjtemények -
mi a filmtörténet forrása? (Liesegang, Zglinicki,
Sadoul, Rhode, Gregor-Patalas, J.Wyver stb.)
A kisérleti film története
Az "új médiumok" kialakulása
A videó Nam June Paiktól a Piazza Virtualeig
Az avant-garde televíziózás és a hálózatok
története
A számítógép kultúrtörténete
illetve a kultúra átalakulása a számítógép
hatására
Általános
médiatörténet
Filmtörténet (elõadó: Sebõk Zoltán)
BBS - Toldi Mozi
Mintakurzusok:
Egyetemes filmtörténet (1993/94 ill. 1996/97, elõadók:
Horváth György, Kövesdy Gábor)
(I. félév)
1. Lumiere, Mélies. Valóság és képzelet,
dokumentum és fikció.
2. A filmburleszk korai és klasszikus világa
3. A filmdokumentumtól a dokumentumfilmig
4. Klasszikus montázselméletek a 20-as években
5. Griffithtõl Stroheimig
6. Az expresszionista filmkép
7. Balázs Béla és a "film szelleme"
8. Hevesy Iván és a mozgókép esztétikája
és dramaturgiája
9. Filmmogulok - Hollywood alapító atyái
10.Orson Welles - Hollywood és a szerzõi film
(II. félév)
1. Populáris filmmítoszok: a western
2. Az Amerika-mítosz és a hollywoodi filmdramaturgia
3. A neorealista filmdramaturgia
4. Az angol "free cinema"
5. Az "új hullámok" és a szerzõi
film születése Ny-Európában
6. Bresson és az ún. spirituális stílus
7. Bunuel és az ún. szürrealista módszer
8. Kuroszawa, Mizogucsi, Ozu
9. Az õ nemzedékük: A lengyel film 1957-65
10.A cseh új hullám irányzatai
11.Cassavetes és az amerikai függetlenek
12.Áramlatok a kortárs filmmûvészetben
Vetítési
terv és tematika
1. Az amerikai burleszk,
a "film legédesebb gyermeke". Mûfaji jellemzõk
és ábrázolási szabályok. A burleszk
hõstípusa és világképe.
Film: Buster Keaton: Sherlock Junior
2. Városfilmek a 20-as években. Az avantgarde és
"a tiszta vizuális költészet". Nagyváros
és film titkos rokonsága.
Film: Vertov: Ember a felvevõgéppel
3. Korai módszerek vizuális tényanyag dokumentarista
kezelésére. A tényeket tisztelõ s a tényeket
felhasználó iskola.
Film: Flaherty: Nanouk az eszkimó
4. Jelentéstulajdonítás-elméletek. I. Az
attraktív montázs elve.
Film: Eizenstein: Sztrájk.
5. Jelentéstulajdonítás-elméletek. II. A
hosszú beállítások módszere.
Film: Welles: Aranypolgár.
6. Jelentéstulajdonítás-elméletek. III.
A szeriális montázs.
Film: Huszárik: Elégia
7. Stílustörténet I. Az expresszionista képalkotás.
Film: Lang: Metropolis
8. Stílustörténet II. A szürrealizmus mint akció
és mint módszer.
Film: Bunuel: Andalúziai kutya, Öldöklõ angyal
9. Stílustörténet III. Transzcendentális stílus.
Film: Bresson: Vétlen Baltazár
10. Stílustörténet IV. A redukciós-elvû
stilizációs módszerek.
Film: Ozu: Tokiói történet
Vizsga
témacsoportok és kötelezõ irodalom
1.Jelentéstulajdonítások
a kinematográfiában
André Bazin: A filmnyelv fejlõdése (Mi a film?
24-44., 283-292. Osiris, Bpl 1995.)
Biró Yvette: A montázs (A hetedik mûvészet
82-99. old. Századvég, Bp. 1994.)
Bódy Gábor: Jelentéstulajdonítások
a kinematográfiában (Életmû katalógus,
298-316. old.)
Filmek: Eizenstein: Sztrájk, Vertov: Ember a felvevõgéppel,
Welles: Aranyolgár, Huszárik: Elégia
2.Stílustörténet I. (expresszionizmus, szürrealizmus,
"spiritulis stílus")
Kovács A. Bálint. Metropolis, Párizs (21-35, és
51-77. old. Képzõmûvészeti, Bp. 1992.)
Szürrealista Kiáltvány 1924.
Bunuel: A szürrealizmus (Utolsó leheletem, 111-140. old.,
Európa, Bp. 1989.)
Paul Schrader: Transzcendentális stílus a filmben (Filmkultúra,
1992/2.)
Filmek: Lang: Metropolis, Bunuel: Andalúziai kutya és
Öldöklõ angyal, Bresson: Vétlen Baltazár,
Ozu: Tokiói történet
3.Mûfaji kérdések, "tisztán" vizuális
filmtípusok (burleszkek, városfilmek, a dokumentumfilm
mûfaji problémái)
Hevesy Iván: Az amerikai fulmburleszk (A némafilm egyetemes
történet, 87-103. old. MFI)
Gelencsér Gábor: A városról jut eszembe
(Filmkultúra 1991/2.)
Báron György: Bábeli csönd (Filmkultúra
1991/2.)
Zalán Vince: Fejezetek a dokumentumfilm történetébõl,
Flaherty és Vertov, (MFI, 1983.)
Filmek: Chaplin: Cirkus, Buster Keaton: Sherlock Junior, Ruttman: Berlin,
egy nagyváros szimfóniája, Vertov: Ember a felvevõgéppel,
Flaherty: Nanouk, az eszkimó
(A vizsga anyagát
képezik a fentieken túl az elhangzott elõadások
is.)
Mintakurzusok:
Általános médiatörténet:
Fotótörténet
(2001/2002)
2 félév
(elõadó: Gadányi György)
A fényképezéshez
vezetõ út.
Az optika által létrehozott kép rögzítésének
a vágya.
Dagerrotipia.
Talbotipia (negatív-pozitív elárás)
Nedves eljárás.
Érdekes átmeneti eljárások.
Száraz lemez.
A nyomtatott fénykép.
Nagyiparrá válás.
A tudományos fényképezés története.
Színes fényképezés.
A gyorsfénykép. Festõi hatású képek.
Magyarok a fényképezés technikatörténetében,
a magyar fotóipar.
Optika, fény, szín, perspektíva, fényerõ,
látószög, stb.
Lyukkamera elmélet - gyakorlat.
Színes és fekete-fehér anyagok használata,
tulajdonságaik.
Speciális eszközök, eljárások: sztereó,
panoráma, halszem, mûszaki gépek, makro, infra,
stb.
A történeti
és a gyakorlati rész párhuzamosan fut.
Az optika, kémia, az eszközök megismerése, technológiai
fegyelem, azok biztos uralása elengedhetetlenül szükséges
az alkotó munka szabadságához.
XX. századi
mûvészet
6 félév
A tárgy célja,
hogy a szak hallgatói - akik döntõen a XX. században
megjelent és ezért akkor "újnak" mondott
médiumokat használják és tanulmányozzák
- az általában elvárt szintnél jóval
alaposabban és több oldalról ismerjék a század
mûvészetének lényegét, újdonságait,
jelentõs alkotóit, korszakait, irányait és
elméleteit. Épp ezért e tárgy keretében
lehetõséget biztosítunk arra, hogy egy-egy személyt,
mûvészi nézõpontot alaposan megismerhessenek.
Az elõadó általában jelentõs mûvész,
teoretikus, esetleg a társmûvészetek képviselõje,
s a programot a meghívott aktualizálja, a kurzus felépítésében
a tanszéktõl szabad kezet kap.
Szentjóby
Tamás: Paralel-kurzus/ Tanpálya II.
Mivel alapvetõ
az, hogy a diákok megismerkedjenek az Intermédia fogalom
jelenésével, állandó, részletes elemzésnek
vetjuk alá a média, a monomédia, a mixed-média,
illetve a multimédia fogalmakat, így ezek relációjában
tárul fel az intermédium, amit gyakran a "nem-mûvészet-mûvészet"
kifejezéssel illetünk abból a célból,
hogy a nem-mûvészet esztetizálásának
szándéka nyilvánvalóvá váljék.
Elkerülhetetlen a mitológiai, filozófiai, teológiai,
természettudományos, politikai, pszichológiai,
stb. vonatkozások megemlítése, ám sosem
esünk abban a hibába, hogy magunkat specialistának
tekintsük: - mindig megmaradunk a voltaképpeni intermediális-esztétikai-kísérleti-kutatási
zónában. Ez a terület kétségtelenül
kitágítja az individuum imaginációs határait,
nagyobb szabadságot nyújt az új arányok
alkalmazásával, ugynakkor a konvencionális médiumok
mûvelésével szemben a személyes részvétel
és felelõsség tényét hangsúlyozottabban
állítja a mûvelet menetébe. Bizonyíthatóan
insprilálóan hat a diákokra az a nagymennyiségû
intermediális, illetve monomédiumokban megjelenõ
sajátos létszemléletet közvetítõ
mû (különös tekintettel az ikonolátriára,
illetve az ikonoklasztáziára), amiknek reprodukcióit
vetítettem már és fogom vetíteni a jövõben.
A gyakorlati mûvelet két részre oszlik.
Egyfelõl az egyéni munkákat ösztönözzük,
másfelõl kollektív tematikát, szerkezetet,
jelleget etc. javaslunk sé dolgozunk ki. Az egényi munkákat
- következésképen - egyénileg és kollektíve
vizsgáljuk. A munkákat minden esetben az individuum és
a kollektívum folytonosságának kontextusában
mérlegeljük.
A kollektív konstrukciók megvalósításakor
- mivel a Fluxus-mûvek, túlnyomó többsége
kollektív és intermediális, kézenfekvõ
az, hogy fõként ezen a területen tartózkodjuk.
Ez, amellett, hogy - bár gyakran az immaterialitás irányába
mutat - a személyes jelenlét körülményeit
és módosatait formálja, sokrétû kézmûvességet
is követel, ugyanakkor a zenei beállítottságot
is erõsíti: a Fluxus-event magát az esztétikai
szférát az individuumban egységnen tartja úgy,
hogy a nem-esztétikaiban áthatóan érvényesüljön.
Az Intermédia-fogalom széleskörû megismerése
és a multimédia - minek elsõdleges és intenzív
jelenléte a szakon vitathatatlan - technikai alkalmazása
egyidõben úgy történhet meg, ha CD-ROM-ra
tesszük az intermédiáról gyûjtött
adatokat. A szótári anyagok mellett képeket, térképeket,
színházi eseményeket (intermezzo), tárgyi
emlékeket, vonatkozásokat, stb. gyûjtenek a diákok,
s ha az anyag rendszerezése megtörénik, elkészülhet
mint a szak CD-ROM produkciója.
Médiatörténet
4 félév (elõadó Sugár János)
A Médiatörténet előadások célja módszeres áttekintést adni a közvetettség történetéről, a megőrzés és terjesztés mindig is létező civilizációs technikáiról. Az előadások a technikai médiumok társadalmi hatásait, történelmi befolyását is vizsgálják. További cél a technikai eszközök evolúciója nyomán megjelenő, és a globális információs társadalom kialakulásában szerepet játszó eszközök, kifejezési formák, jelenségek történeti kontextusba ágyazása, és a médiaelmélet központi témáinak és fogalmainak megismertetése.
Egy olyan totálisan mediatizált közegben, ahol a létezés egyenértékű a kommunikációval, a technikai médiumok megjelenésével kialakul a globális feedback, a totálisan önreflektív társadalmi közeg, amelyet átjárnak a kontrollálhatatlanul komplex kommunikációs keresztkapcsolatok. Az létezik, amely viszajelez, információt generál, manipulál, tehát interaktív a szó legtágabb értelmében. A felvilágosodás paradigma-váltását követő technikai konjunktúra általános jellemzője az aszinkronitás, a szinkroneltolódás a társadalmi realitás és a retorika, rábeszélés, meggyőzés technikái, azaz a mediális hatékonyság között. Az úgynevezett új médiumok egy technikai konjunktúra és nem egy kulturális fejlődés következményei, ezért a művészet is olyan múltnélküli eszközökkel találja magát szemben, amelyeket még jóformán alig használtak, funkciójuk szinte még ismeretlen, hiszen folyamatos fejlesztés alatt állnak. A radikális avantgarde-ból jólismert határkutatás az egyetlen érvényes stratégia, hiszen mind a fejlesztők, mind a felhasználók azt szeretnék tudni, hogy mire lesz jó mindez; milyen még nem létező igényeket teljesít be a digitális kommunikációs és önkifejező eszközök eddig nem látott holisztikus egysége, fenyegető konvergenciája.
témakörök
1. félév
szóbeliség, írásbeliság, korai megôrzési technikák,
könyvnyomtatás, sokszorosítás, mediális hatákonyság,
szubjektiv kép, szerkesztett kép, tudatos látás,
2. félév
technikai kép, fényképezés, sokszorosítás, másolat, film kezdetek: filmnyelv, cenzúra történet,
a sebesség kultusza, technikai optimizmus, elektromosság,
3. félév
szöveg-, hang-, kép-továbbítás, film, TV, videó,
nyilvánosság, nyilvános képek, televízió
4. félév
kibernetika, computer, virtualitás, hálózat, hacker etika,
hipertext, multimédia, interaktivitás,
test, privátszféra, kód, identitás, komplexitás,
Tankönyvek / jegyzet
Hipertext és multimédia, Artpool, 1996 ISBN 963 03 6351 8
Buldózer, Media Research, 1997 ISSN 1417-6033
Digitális identitás Media Research, 2000 ISBN 963 00 3554 5
Jegyzetként szolgáló saját publikációk
Az öntudatos kéz, in: Exsymposion, 2000
Szolidaritás a kontextussal,
A hatékonyság határai, in: Korunk Emigráció a festészetbe, in: Új Művészet, 99feb
Film és képzôművészet, in: Balkon, 98
Paradigma váltás interruptus, in: Bulldózer, 97 Kronológia és utószó, in: Hypertext és multimédia, Artpool, 96
Beszélgetés John Perry Barlow-val, Mancs 96/5 Beszélgetés Peter Lamborn Wilsonnal, ÉS 96/29 Beszélgetés Brian Springerrel, ÉS 96/34 Művészet a jelenben, Polifónia katalógus,
A végtelen snitt, Café Babel 93/2
A történelem ára, HVG 26.
A szándékosság sorsa a kétdimenziós mozgóképek műfajában in: F.I.L..M., Képzőm. Kiadó, 1991
Szentkép in: Új képkorszak határán, Számalk kiadó, 1989
Ajánlott irodalom
Jean Baudrillard: A tárgyak rendszere, Gondolat, 1987
J. P. Sartre: A szavak
Susan Sonntag: A pusztulás képei
Erdély Miklós: Művészeti írások, Képzőművészeti kiadó, 1991
Walter Benjamin: Angelus Novus Magyar Helikon, 1980
Tom Wolfe: Festett malaszt, Európa, 1984
Peternák Miklós: Új képfajtákról, Balassi 1993
R. Barthes: Mitológiák
Walter Benjamin: A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korában
|