A
tantárgyi program leírása, követelményei
|
A tantárgy címe: | Művészet és autonómia |
A tantárgy rövidített címe: | Művészet és autonómia |
Tantárgykódja: | |
Felelõs tanszéke: | Intermédia |
Oktatója: | El-Hassan Róza |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | szabadon választható /Kötelezõen elõírt, kötelezõen választható, szabadon választható/ |
Képzési idõ szemeszterekben: | 1 félév |
Hányadik
szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
5-8 |
Képzési idõ hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | alapképzési modul /Alapképzési modul, szakképzési modul, diploma feltétel/ |
Tanórák száma összesen: | 22 |
A tantárgy kredit értéke: | 2 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi elõkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy /aláírás, gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, záróvizsga/ |
Tanulmányi követelmények: | Önálló alkotói tevékenység, aktív műtermi munka, gyakori konzultáció a szaktanárral. |
Az ismeretek ellenõrzésének módja: | A szemeszterek végén rendezett közös bemutató, kiállítás. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A vállalt feladatok végrehajtásának, illetve az önálló művek minősége alapján. |
Vizsgakövetelmények: | Aki vizsgázik, annak rövid írásbeli beszámolót kell írni. |
Oktatási módszerek: | Szaktanári konzultáció, a hallgató egyéni munkáinak korrektúrája, előadások, témafelvetések, kérdések megvitatása a művészeti autonómia tárgykörében. Gyakorlati feladatok, konzultáció a képalkotási folyamatról, az illusztrációról, mint kísérleti térről. |
Javasolt tanulási módszerek: | Rendszeres feladatmegoldás az (önkéntesen vállalható) feladatoknál, folyamatos, aktív műtermi munka, konzultáció. A kiindulásként felhasznált szövegrészletek alapján képsorozatok, vázlatok, illusztrációk készítése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 2-5 / szemeszter |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Tematikus feladatok, illetve önálló munka, képsorozatok készítése a megadott szöveg-szemelvények alapján. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: |
Az aktív művészeti tevékenység gyakorlata. |
A tantárgy leírása, oktatandó fõbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Az illusztráció és a rajz mint kísérleti tér
gyakorlati feladatok A kurzus gyakorlati részében megadott szövegekhez nagyszámú illusztráció készül, az illusztráció fogalma a legtágabb értelemben értendo, képi jegyzet vagy egy paradoxon képiesítése, így a szöveg elsosorban ugródeszka a képek világába, melytol el lehet rugaszkodni: fel lehet dolgozni a hangulatát, de lehet a szöveg ellen is hatni, egyet nem értésünket kifejezni: minden elofordulhat, a képregény, a színes gouache festmény, a muteremben készült kroki, akvarell, geometrikus, szerkesztett ábra, kalligráfia, gesztus - popszövet, kollázs, anyagmontázs, ceruzarajz, print, számítógépen generált vagy montírozott kép, festmény, vázlatok konceptuális muvekhez, performanszokhoz, akciókhoz. A vázlatokhoz elsosorban könnyen kezelheto, kéznél lévo eszközöket használunk. melyek lehetové teszik, hogy ne szervezéssel, anyagbeszerzéssel menjen el a tartalmi ido. - gyakorlat: a kurzuson folyamatosan beszélünk a hallgatókkal az otthon vagy a muteremben készült képsorokról. Mivel munkáimat hasonló módon kezdem el papíron a technika könnyen kezelhetoségét, és gyorsaságát szeretném átadni, mely a késobbiekben alapeszköz koncepciók, projektek kidolgozásánál. Így a fogalmi gondolkodás és a megvalósult konceptuális mu , videó vagy film közé bekerülhet az anyag, a festészet és a rajz szabadsága, a képek igényessége. Ez segíthet abban is, hogy ne elégedjünk meg feltétlenül egy konceptuális ötlet vagy filmes jelenet beállításának elso képi verziójával, hanem fejben és papíron minél jobban körüljárjuk a legeroteljesebb képiség és térbeliség irányait. |
Művészet és Autonómia 1. |
|
Művészet és Autonómia 2.
A jó és a szép viszonyai, vonzódások és taszítások, mivel szabad játszani és mivel nem szabad, lehet-e Brechtnek humorérzéke: avagy karitatív plakátok, kampányok esztétikája (elkötelezettség és játékosság lehetőségei a progresszív művészeknél: pl. Jean Damien Fleury svájci művész "Gourmand" című szubverzív plakátja, audiovizuális installációi az éhező gyerekekért az Unicef kapcsán), a tüntetések esztétikája, bécsi akcionizmus 68 körül, médiaesemény - a Kis Játszótér és a Kocsma mint autonóm tér - A személyes találkozás mint autonóm műfaj, az interperszonális tér Nicolas Bourrioud: "Relationel Aesthetics" leírásában a 90-es évek végén készült művekről (pl. Rikrit Tiravanija teafőző sátráról, XY masszázsszalonja a Baseli art-fairen, ennek válsága 2001 szeptember után), - KMKK- és a szóbeliség öröme, - Kisvarsó. |
|
esetleg, ha van rá idő: Művészet és Autonómia történelmi dialektikái - Egy mindent bekebelező és semlegesítő archívum mint modell: Boris Groys "Über das Neue " c. könyve kapcsán, ennek kritikája, avagy a kelet európai disszidens egyik pillantása a pluralista demokratikus rendszerre a 80-as évek végen. - A kelet európai művészet autonómiájának útjai és a nyugati white cube mint oltalmazó tér és védett terület: avagy hogyan történhet meg, hogy ugyanannak a képnek a terjesztéséért az egyik helyen életvesztés járt, jár máig is, másik helyen pedig fizetnek érte: miért terjeszthette Andy Warhol szabadon és tömegesen multipliként Mao képeit, miért fizettek oly sokat a RAF terroristák olajjal megfestett portréiért Gerhard Richternek, miért nem mindegy, hogy hol van a vörös csillag, félhold , horogkereszt, kereszt: uszítás vagy tüntetésként a téglafalon, vagy a MOMA-ban. - Létezik- e még ma is a white cube és a modern múzeum, mint oltalmazott és társadalmon kívüli tér, illetve a pluralista demokratikus gondolkodás szimbolikusan szabad tere? |
|
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Az Intermédia Tanszék eszközparkja, papír, ceruza, tinta, festék, számítógépes nyomat, fotóanyagok stb. |