Az Intermedia feladata a művészképzés kiterjesztése olyan
műformák és művészeti technikák felé, melyek a 20. századi képzőművészetben
jelentek meg először, s melyeknek a magyarországi felsőfokú, intézményes
művészképzésben nem volt hagyománya (fotó-kinetikus és elektronikus művészetek,
hálózati művészet, interaktív multimédia, installációs-, environment és
akcióművészet, új kommunikációs technikák, interdiszciplinaritás, képzőművészeti
határterületek).
Cél a művészet funkcióváltásának tudatosítása mellett felkészítés egy
aktív, kreatív jelenlétre az információs társadalom kulturális szféráiban,
s ezen túl a kognitív (megismerésre kész) művészi magatartás kutatása
és támogatása.
A tanszék és a szak más, hasonló európai vállalkozásokkal szinkronban,
de a helyi sajátosságokra alapozva fejlődött ki. Indulása idején a legfőbb
magyarországi (s egyúttal közép-kelet európai) jellegzetesség az a lényegében
példa nélküli folyamat volt, mely egy csődbe jutott rendszer és gazdaság
átállítását, átprogramozását kísérelte meg működő társadalommá. Ez a folyamatos,
előre nem látható problémákkal terhes időszak művészi szempontból azért
érdekes, mivel szükségessé teszi a váratlan aktivitásra való készség kifejlesztését,
mint alkotói magatartást. A művészet kiterjesztett illetékességi köréből
adódóan az intermediális és interdiszciplináris felkészültség szinte elengedhetetlen
a kulturális tradíciók és a mindig váratlanul, észrevétlenül érkező új
aktuális viszonyának kialakításához.
Az intermedia szak öt éves művészképző, melynek centrumában az új médiumok
művészi használata s elmélet/gyakorlat, tudomány, technika és művészet
egységben látására törekvő szemlélet áll. Így nem preferál egyes művészi
technikákat, műfajokat, szemléletmódot, viszont törekszik arra, hogy bármely
irány bármely másik viszonylatában értelmezhető, tanítható, művelhető
legyen.
Az intermédia iden tíz éves éppúgy, mint a Kunsthochschule für Medien
Köln, s e véletlen (?) egybeesen és a meglévő kapcsolatokon túl több szemlélet-
és programbeli hasonlóság szólt amellett, hogy ezen időszakasz lezárulásakor
közös rendezvények formájában kíséreljük meg jelezni e rokonságot. A budapesti
Intermédia Tanszék öt hallgatója mutatkozik be július elején Kölnben,
míg a kölni médiaiskola projektjeit augusztus-szeptember folyamán láthatja
majd a magyar közönség.
Ami szemléletben közös lehet, nyilvánvalóan az elmúlt évtizedek műveszeti
fordulatainak lényegéből és értelmezéséből következik.
Ami a 20. század művészetében új, az nem elsősorban tárgykészítésre tör,
hiszen - könnyű belátni - olyan szintű eszközváltás, téma- és funkcióváltás,
közönség és módszerváltás lett annak az eredménye, hogy a művészek minden
lehetséges, művészi kifejezésre alkalmas eszközt és eljárást birtokba
kívántak venni, mely a művészeket a társadalmi lét perifériájáról, a kuriózumok,
wunderkammer és elefántcsontorony szintjéről a közbeszéd és közgondolkodás
centrumába vonta, ennek megfelelő felelősséget is akasztva a nyakukba.
E folyamat bizonyos értelemben a múzeumok és akadémiák válságához, de
semmiképp nem a művészet válságához vezetett: az átalakuló intézményrendszer
progresszív része virtualizálódott, utat talált a hálózatokhoz, s ott
megtalálta ismét az új művészet pártfogását.
Az interaktív, nem lineáris kommunikáció, az információ új értelmezése
mellett és ezzel a folyamattal kölcsönhatásban a tradícióhoz, a kultúra
teljességéhez való viszony döntő módon változott meg. Létrejött, hozzáférhetővé
vált például a művészet történeti képe és a leírására, értelmezésére,
kezelésére alkalmas fogalmak, éppígy hozzáférhetővé váltak egymás számára
a térben és időben korábban elszigetelt, eltérő kultúrák, hagyományok,
sémák, beszédmódok és szokások.
Tudjuk, a művészet sajátja az érzéki szféra, de ma már nem kizárólagosan:
ahogy közelít ehhez a tudomány, és veszi birtokba a korábban egyértelműen
művészeti fennhatóság alá sorolt területeket, úgy tanulja meg, veszi át,
sőt újítja meg a művész a korábban csak tudományból ismert módszereket,
létformákat: a kísérletet, kutatást, analitikus és szintetikus eljárásokat,
a megfigyelést, következtetést, adatgyűjtést és értelmezést, programozást,
interdiszcipliaritást.
A technikai médiumok megjelenése az élet minden területén alapvető változást
jelent a kulturális-művészi munka szempontjából. A művészeknek új és más
típusú tudásra van szükségük, hogy megfelelhessenek a társadalom által
elvárt művészeti funkcióváltásnak. Az interaktív és multimediális információ-közlés
és megjelenítés egyszerre követeli meg az információ tartalmi és formai
alakítását, mivel itt arról van szó, hogy bármely diszciplináris forrásból
származó alapanyagot megfelelően strukturált és érthető audió-vizuális
egységgé kell szervezni egy nem-lineáris rend szerint. Megszületik a jelentésdizájn
mint autonóm művészi tevékenység, mivel a formaadás nem egy dekoratív,
művészies modort, hanem a tartalmak mély, funkcionális megértését követeli.
Ezen anamorfózis metódusai még nem alakultak ki, s az önálló művészi munka
szolgálja e mintapéldák előhívásának egyedül értelmes közegét.
Peternák Miklós
|