Azt nevezzük taktikai médiumnak, amikor az elektronikus forradalom és az információ terjesztés új formái nyomán (például a mindenki számára elérhető kábeltévéadók vagy az Internet nyomán) kialakult olcsó, "csináld magad" médiumokat olyan csoportok és magánszemélyek használják, akik jogaikban sértve vagy a szélesebb kultúrából kirekesztve érzik magukat. A taktikus médium nem pusztán beszámol az eseményekről, de pártossága folytán mindig részese is - ebben különbözik leginkább a közönséges kommersz médiáktól.

David Garcia és Geert Lovink: A taktikus médiumok ábécéje
http://mek.oszk.hu/00100/00140/html/

 

 

“A III. Világháború információs gerilla-háború lesz,
ahol nem lesz semmi különbség polgári és katonai részvétel között”
/ a Tactical Media legénységének Marshall McLuhantól kölcsönzött mottója /

A jövő olyan kis lépések sora, melyek elvezetnek a múlt roncsaitól. Szereplői néha arccal előre menetelnek, vakon a hátuk mögött hagyott történelemre, máskor meg arccal hátrafelé, és csakis az eltűnt idő beteljesületlen ígéreteit látják. A jövő taktikai médiájának ígéretét – hogy véget ér a spektakuláris média-cirkusz, amint mindenki hozzájut az olcsó, ‘csináld magad’ médiális technológiákhoz, melyek a termelés és az elosztás új módjainak felszínre kerülésével válnak lehetségessé – az a Michel de Certeau inspirálta, aki 1974-es könyvében taktika és a stratégia fogalmának világos megkülönböztetését adta. A stratégiák, amelyek államokhoz, gazdasági hatalmakhoz és a tudományos racionalitás eszköztárához tartoznak, a határ, az én saját helye és az ellenségként definiált külvilág közötti szeparáció világos érzete körül formálódnak. A taktika a szeparáció privilégiuma nélkül hatol be a másik területére; nem frontális támadás egy külső hatalom ellen, hanem belülről végrehajtott, ideig-óráig ható infiltráció, rablások, eltérítések, trükkök és csalások révén. De Certeau azonban a maga distinkciójával szinte kizárólag az olvasás (a jelfogyasztás) azon hatalmára fókuszált, melynek révén az alávetettség szubverzióvá alakítható.

Joanne Richardson A TAKTIKAI MÉDIA NYELVEZETE
http://www.c3.hu/~ligal/ManaJoanne1.htm

 

tactical media crew
http://www.tmcrew.org/

 

tactical media in perspective
http://mediafilter.org/

 

next 5 minutes, festival of tactical media
http://www.next5minutes.org/n5m/index.jsp

 

Engage! Tactical Media
http://www.tacticalmedia.org/

 

kommunication guerilla
http://www.t0.or.at/msguide/guerilla.htm

 

adbusters
http://adbusters.org/

 

artmark
http://www.rtmark.com/

 

Culture Jamming
http://www.rebelart.net/

 

Billboard Utilising Graffitists Against Unhealthy Promotions
http://www.bugaup.org/

 

Guerrilla Art
http://www.directory.net/Arts/Visual_Arts/Thematic/Guerrilla_Art/

 

L'association Résistance _ l'Agression Publicitaire
http://antipub.net

 

http://www.abrupt.org/CJ/CJ.html

 

http://www.sniggle.net/index.php

 

http://www.sniggle.net/vandalism.php

 

http://www.levity.com/markdery/culturjam.html

 

 

 
 

Vissza a kezdő oldalra!

A Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, Intermédia tanszékének kutatási honlapja
Research site of the Intermedia Faculty of the Hungarian Art University, Budapest, Hungary
Észrevételeivel, javaslataival keressen meg bennünket!