James McAllister
A művészeti kutatás fogalmának érdekében, a PHD fokozat ellenében.

1. Kritikus vagyok azokkal a kijelentésekkel szemben, amelyek módszertanuk tárgyalása kapcsán az általam atipikusnak ítélt részecskefizika dominanciájára alapoznak a természettudományok általános képének kialakításában, (általánosítás, megismételhetőség és kvantifikáció). A tudomány számos ága: az evolúciós biológia, a kémia vagy műszaki tudományok bizonyos területein e fogalmak nem annyira relevánsak. A természeti törvények matematikai formáinak gondolata a fizika találmánya, sok tudós soha nem alkot természeti törvényt. Tehát a természettudományok kritikai megkülönböztetésére van szükség.

2. Az sem igaz, hogy csak a művészetre volna jellemző az egyedi, sajátos és lokális tudásra való törekvés, sok tudományág nem annyira a strukturált tudás és egyetemes elvek kialakításában érdekelt, inkább történeti nézőpontból közelít: a világegyetemet nem a már beépített természeti törvények alapján lezajló folyamatnak, hanem az események olyan véletlen sorozatának tekinti, amelyben nagyon nehéz bármely mintát felismerni, ezért nagyon megkülönböztetett leírást igényel, ami szintén egyedi, sajátos és lokális tudást feltételez.

3. Az esztétikai tényező fontossága, a matematikai szépség fogalma. A tudományokban az érvényesítés nemcsak argumentáció, hanem "esztétikai ízlés" kérdése is. Einstein pl. egyszerűen "nem szerette" a kvantummechanikát. A tudományban és művészetben tehát az esztétika egyaránt szerepet játszik, ráadásul mindkettőnél egyaránt korlátolt a preferencia és érvényesség vitathatósága.

4. A művészet a világról szóló tudást tartalmaz (reneszánsz).

5. Kutatás akkor lehetséges, ha létezik az érvényesség egyfajta hálózata, amelyben az érvényesség megállapíthatóvá és ezáltal legitimmé válhat (pl. Pascal). Van tehát a laboratóriumok mint számítási és kísérleti központok hálózata, amely viszont kilép az alkalmazások területére. Hasonlóképpen a műtermek, galériák stb. hálózata kiterjed.

6. Amennyiben ezek a hálózatok ítélik meg egy-egy hozzájárulás legitimitását, nyilvánvaló a kérdés, hogy milyen kritériumok alapján teszik ezt. A tudományban ez egyértelműen az empirikus siker, egy mű esetében ez lehetne a kommunikáció mértéke.

7. A művészeti kutatás a műben magában létezik. A művészettörténeti mű például tudományos, nem pedig mûvészeti kutatás.

A PHD egy a nyugat-európai kultúrában későre megjelent találmány, a XIX. századi német kémiai iparral van összefüggésben, és az egyetemi egyesület önhatalmú rendszerének megnyilvánulása.

(Szerk: ks)