Mika
Hannula
Magas a hegy, mély a folyó
Háttér: a művészeti kutatás esély és kockázat, amelyhez bátorságra van szükségünk,
hogy anarchikusnak és kísérletinek fogjunk fel. Mi a művészeti kutatás? Művészeti
gyakorlat és elmélet olyan kombinációja, amely valamely tudás létrehozását
célozza meg.
Módszertani kérdések:
1. a kutatónak meg kell tudnia magyarázni kutatása tárgyát
és célját, valamint azt, hogy annak miért a kortárs művészet - és nem a művészettörténeti
vagy szociológia - területén kell zajlania.
2. A kutatás elvi tárgyának és megközelítésének bemutatása.
3. A kutatás eszközeinek és tárgyának elsajátítása, indokolása annak, hogy
miért ezen eszközöket részesíti előnyben, és hogy megközelítése miben különbözik
más területektől (filozófia, oktatás)
4. Követnie kell az írott kutatatás klasszikus modelljét, (konzisztencia,
elegancia, becsületesség és - amennyire lehet - szisztematikusság) A művészeti
kutatás elkerülhetetlen szubjektivitása a nárcizmus vagy az érdektelenség
zsákutcájának veszélyét hordozza. Egyéni tapasztalat egy általánosan elfogadott
nyelvi formában innovatív és független perspektívákat eredményezhet.
5. A végleges eredmény felmérése, a tapasztalatok összegzése, nem abszolút
válaszok megtalálása, hanem új néző-, és változatos kapcsolódási pontok felvetése
a cél. A kutatónak képesnek kell lennie a folyamat értelmezésére, egy álláspontot
kell elfoglalnia, és érvekkel megvédenie.
6. A kutatási gyakorlat újrafogalmazása, a helytállóság kritériumának mérlegelése.
Intézményi szint:
1. Széles platform, interdiszciplinaritás
2. Helyet adni a kockázatvállalásnak, a kísérleti megközelítésnek, a kreatív
bizonytalanságnak és kudarcnak.
3. A művészeti kutatás mibenlétének folyamatos megkérdőjelezése.
4. Világossá tenni az intézmény céljait és érdekeit.
5. A nyitottságot és önreflektivitást fenntartani. Két fennálló veszély, amely
a rövid múlttal rendelkező kutatási területekre általában jellemző: a megfelelő
retorikai és analitikai eszközök hiánya, ami vagy a túlságos homogenitás vagy
pedig a közös nyelv megszűnésének irányába tereli a kollektív tevékenységet.
Az érvényesség kérdése
1. A kontextust felvázolásának és a kutatási téma pontos artikulációjának
fontossága: miről szól, mi a kérdés, mit szándékozik elérni és miért?
2. Hihetőség és kommunikáció, a kutatást a lehetséges legátláthatóbb formában
kell kommunikálni, még akkor is, ha az intuícióra és művészeti tevékenységre
támaszkodik.
3. A kutatás és a kutatás kommunikálásának koherenciája.
4. Az alkalmazhatóság és egyediség meghatározhatóságának és érvekkel megvédhetőségének
szükségessége.
5. Az eredmények jelentőségének (a kutatási terület és a közösség számára
történő) kijelentése.
A nyílt és kritikai kutatás lehetőségei
Úgy tűnik, a művészeti kutatás képes tágabb értelemben a módszertani
anarchizmust és kísérletezést bevezetni. Feyerabend nyomán két jellemző vonást
nevezhetünk meg.
Egyrészt a tapasztalat és a kutatás viszonyának fürkészését, amely a kutató
és tárgya között fennálló kapcsolat erőteljes tudatosságát és a feltételezések
megfogalmazását jelenti, valamint a kutatás tárgyának és kontextusának vizsgálatát.
Másrészt a tapasztalati demokrácia, a tapasztalat egyediségének kérdését.
Tere Vadén szerint a tapasztalati demokrácia ellenáll a bináris logikának,
minden tapasztalati területet egyenrangúnak tart, miközben minden megkérdőjelezhetőnek
tekint. Eszerint a tapasztalatszerzés bármely területe egyenrangú. (...)
(Szerk: ks)