Mika Hannula
Magas a hegy, mély a folyó

Háttér: a művészeti kutatás esély és kockázat, amelyhez bátorságra van szükségünk, hogy anarchikusnak és kísérletinek fogjunk fel. Mi a művészeti kutatás? Művészeti gyakorlat és elmélet olyan kombinációja, amely valamely tudás létrehozását célozza meg.

Módszertani kérdések:

1. a kutatónak meg kell tudnia magyarázni kutatása tárgyát és célját, valamint azt, hogy annak miért a kortárs művészet - és nem a művészettörténeti vagy szociológia - területén kell zajlania.
2. A kutatás elvi tárgyának és megközelítésének bemutatása.
3. A kutatás eszközeinek és tárgyának elsajátítása, indokolása annak, hogy miért ezen eszközöket részesíti előnyben, és hogy megközelítése miben különbözik más területektől (filozófia, oktatás)
4. Követnie kell az írott kutatatás klasszikus modelljét, (konzisztencia, elegancia, becsületesség és - amennyire lehet - szisztematikusság) A művészeti kutatás elkerülhetetlen szubjektivitása a nárcizmus vagy az érdektelenség zsákutcájának veszélyét hordozza. Egyéni tapasztalat egy általánosan elfogadott nyelvi formában innovatív és független perspektívákat eredményezhet.
5. A végleges eredmény felmérése, a tapasztalatok összegzése, nem abszolút válaszok megtalálása, hanem új néző-, és változatos kapcsolódási pontok felvetése a cél. A kutatónak képesnek kell lennie a folyamat értelmezésére, egy álláspontot kell elfoglalnia, és érvekkel megvédenie.
6. A kutatási gyakorlat újrafogalmazása, a helytállóság kritériumának mérlegelése.

Intézményi szint:

1. Széles platform, interdiszciplinaritás
2. Helyet adni a kockázatvállalásnak, a kísérleti megközelítésnek, a kreatív bizonytalanságnak és kudarcnak.
3. A művészeti kutatás mibenlétének folyamatos megkérdőjelezése.
4. Világossá tenni az intézmény céljait és érdekeit.
5. A nyitottságot és önreflektivitást fenntartani. Két fennálló veszély, amely a rövid múlttal rendelkező kutatási területekre általában jellemző: a megfelelő retorikai és analitikai eszközök hiánya, ami vagy a túlságos homogenitás vagy pedig a közös nyelv megszűnésének irányába tereli a kollektív tevékenységet.

Az érvényesség kérdése

1. A kontextust felvázolásának és a kutatási téma pontos artikulációjának fontossága: miről szól, mi a kérdés, mit szándékozik elérni és miért?
2. Hihetőség és kommunikáció, a kutatást a lehetséges legátláthatóbb formában kell kommunikálni, még akkor is, ha az intuícióra és művészeti tevékenységre támaszkodik.
3. A kutatás és a kutatás kommunikálásának koherenciája.
4. Az alkalmazhatóság és egyediség meghatározhatóságának és érvekkel megvédhetőségének szükségessége.
5. Az eredmények jelentőségének (a kutatási terület és a közösség számára történő) kijelentése.

A nyílt és kritikai kutatás lehetőségei

Úgy tűnik, a művészeti kutatás képes tágabb értelemben a módszertani anarchizmust és kísérletezést bevezetni. Feyerabend nyomán két jellemző vonást nevezhetünk meg.
Egyrészt a tapasztalat és a kutatás viszonyának fürkészését, amely a kutató és tárgya között fennálló kapcsolat erőteljes tudatosságát és a feltételezések megfogalmazását jelenti, valamint a kutatás tárgyának és kontextusának vizsgálatát. Másrészt a tapasztalati demokrácia, a tapasztalat egyediségének kérdését. Tere Vadén szerint a tapasztalati demokrácia ellenáll a bináris logikának, minden tapasztalati területet egyenrangúnak tart, miközben minden megkérdőjelezhetőnek tekint. Eszerint a tapasztalatszerzés bármely területe egyenrangú. (...)

(Szerk: ks)