Methododicy

A téma aktualitása a művészeti kutatás kérdéskörének újragondolását kívánja meg: milyen kritériumok alapján történjen sajátosságának definiálása?

A kutatás fogalmához kapcsolódó elvárások: szervezett megközelítés, az információ rendszerezett analízise, a tudásgazdasághoz való hozzájárulás, valamint a világ megértését vagy "jobbítását" célnak tekintő etikai hozzáállás, amelyben egy módszer definiálása elsődleges. Ez diszciplínáktól függetlenül kérdések feltevésének és válaszok megfogalmazásának folyamatát, illetve ezek közötti módszeres kapcsolat kialakítását jelenti.
A mai művészeti gyakorlatban a kérdések hasonlóképpen tevődnek fel, hiszen a modernizmusban a gyakorlat mint termelés modelljének helyébe az elméletalapú kísérletezés lépett. Míg a klasszikus, akadémikus modellben a kísérlet a tapasztalatba ágyazódott, az új modellben ez megfordul. A mai művészeti gyakorlatot nem az objektivitás és empirizmus jellemzi, általánosítás, megismételhetőség és kvantifikáció helyett egyedi, sajátos és lokális tudás létrehozására törekszik.(Baumgartner: az esztétikai tudás az egyediségből fakadó tudás.) Popperrel ellentétben azt mondhatjuk, hogy a művészeti kutatás megfelel néhány alapvető kritériumnak: a kommunikációra összpontosít, önkritikus hozzáállással rendelkezik, és a hangsúlyt a kutatás autonómiájára helyezi.

Míg az akadémiai kutatás elkötelezetten hasznavehetetlen, a művészeti kimondottan elkötelezett. Két kérdés megválaszolása elengedhetetlen. Mi indokolja, hogy e kutatás a vizuális művészetek terén valósuljon meg? Módszertani eszközei milyen természetűek?
A művészeti kutatás egy a kritikai reflexiót folyamatosan lehetővé tevő meta-perspektíva betoldására szorul, és egy kétrétegű módszertanii perspektívát hoz létre:
1. egyik a művészé, aki - Merleau-Ponty
nyomán - látja, amit mások nem. Ez a kutatást egzisztenciális helyzetünk megértésének kereséseként azonosítaná.
2. a másik a művészé, akinek - Lyotard nyomán - a művészet mibenlétének kérdését kell feltennie a képzelet aktiválásának érdekében. Emiatt perspektívája nem előre eldönthető, hanem folyamatos önreflektív mozgás, amely mindegyre kijelöli önnön pozícióját.

Merev módszertan helyett tehát inkább módszerelmélet-elvet kell követnie (methododicy), amely egy határozott és racionális hitet feltételez abban a majdani módszertani eredményben, amelynek léte a priori nem igazolható.


Discours de la methode

A művészeti gyakorlat új helyét és szerepét az utóbbi évtizedekben lezajlott folyamatok: a modernista múzeum aurájának feloldódása, a művészet autonómiájának megszűnése és a művészettörténet ideológiaként való lelepleződése jelöli ki. Hardt és Negri szerint napjaink domináns anyagtalan termelésének kultúrája olyan művészeket igényel, akik képesek magukat alkalmi módon, rugalmasan megszervezni. Mivel eszerint nem elégséges a puszta médiumspecifikus reflexió, a művészeti oktatásnak szakítania kell a független művészet paradigmájával, a diákok figyelmének - Ute Meta Bauer szerint - sokkal inkább "a politikai, társadalmi és médiaközeli feltételek"-re kellene irányulnia. Ezek a tényezők a művészetet egy folyamatosan változó jelenséggé teszik.

A 90-es években a modernista diskurzus helyébe más elméleti modellek léptek, mint például a médiaelméletek, a kulturális antropológia, és a kurátori tanulmányok. Ezen új kritikai modellek kibontakoztatásában élen jár a Whitney Independent Study Program, ahol a folyamatos párbeszédek során minden autoritás megkérdőjelezhető, még a tárgyköröké is. A legradikálisabb a Nantes-i Multipoint program, ahol teljes egészében a résztvevők döntik el a kutatás formáját és tartalmát.

Ez a konferencia azon a szándékán túl, hogy a művészeti kutatás különböző formáit próbálja leképezni, annak az ellenállásnak is kifejezése,
amely az akadémiai hegemónia uralkodó tudásrendszerként történő felfogásának veszélye ellen küzd. (Ezért zajlik e szimpózium a Maison Descartes-ban - ő volt az, aki merészelte megkérdőjelezni a tudástermelés határait és lehetőségeit)

A művészeti kutatás miként különbözteti meg önmagát az akadémiai kutatás más formáitól? Nem egyértelműen besorolható az alfa, béta és gamma területek (hermeneutika, empirikus tudományok, társadalomtudományok) egyikébe sem, ám valamennyiükkel kapcsolatban van, és episztemológiai gépezetként - mint Sarat Maharaj a 11. Documenta katalógusában nevezi - folyamatosan képes a különlegesség, a szabálytalanság és a másság kritikus nézőpontjának megvalósítására.

Egy ilyen művészeti kutatási stratégia differenciális ikonográfiaként határozható meg, amely egy transzparenciájától és monolitikus egységétől megfosztott világot fed fel. E világ heterogenitásának tudata toleráns, nyitott, sokrétű és értelmező modellek használatát feltételezi, csakis így lesz képes meta-analitikus tevékenységként megnyilvánulni. A művészeti kutatás csakis ezáltal tudja a képet egydimenziós lehorgonyozottságából kiemelni, mint amilyen a gazdasági maghatározottság retinális retorikája.

Napjainkban a művészet által nyújtható heterogén tudás fontosabbá vált, mint valaha, ezért igényel intézményes emancipációt.

(Szerk: ks)