Methododicy
A téma
aktualitása a művészeti kutatás kérdéskörének újragondolását kívánja meg:
milyen kritériumok alapján történjen sajátosságának definiálása?
A kutatás fogalmához kapcsolódó elvárások: szervezett megközelítés, az információ
rendszerezett analízise, a tudásgazdasághoz való hozzájárulás, valamint a
világ megértését vagy "jobbítását" célnak tekintő etikai hozzáállás, amelyben
egy módszer definiálása elsődleges. Ez diszciplínáktól függetlenül kérdések
feltevésének és válaszok megfogalmazásának folyamatát, illetve ezek közötti
módszeres kapcsolat kialakítását jelenti.
A mai művészeti gyakorlatban a kérdések hasonlóképpen tevődnek fel, hiszen
a modernizmusban a gyakorlat mint termelés modelljének helyébe az elméletalapú
kísérletezés lépett. Míg a klasszikus, akadémikus modellben a kísérlet a tapasztalatba
ágyazódott, az új modellben ez megfordul. A mai művészeti gyakorlatot nem
az objektivitás és empirizmus jellemzi, általánosítás, megismételhetőség és
kvantifikáció helyett egyedi, sajátos és lokális tudás létrehozására törekszik.(Baumgartner:
az esztétikai tudás az egyediségből fakadó tudás.) Popperrel ellentétben azt
mondhatjuk, hogy a művészeti kutatás megfelel néhány alapvető kritériumnak:
a kommunikációra összpontosít, önkritikus hozzáállással rendelkezik, és a
hangsúlyt a kutatás autonómiájára helyezi.
Míg az akadémiai kutatás elkötelezetten hasznavehetetlen, a művészeti kimondottan
elkötelezett. Két kérdés megválaszolása elengedhetetlen. Mi indokolja, hogy
e kutatás a vizuális művészetek terén valósuljon meg? Módszertani eszközei
milyen természetűek?
A művészeti kutatás egy a kritikai reflexiót folyamatosan lehetővé tevő meta-perspektíva
betoldására szorul, és egy kétrétegű módszertanii perspektívát hoz
létre:
1. egyik a művészé, aki - Merleau-Ponty
nyomán - látja, amit mások nem. Ez a kutatást egzisztenciális helyzetünk megértésének
kereséseként azonosítaná.
2. a másik a művészé, akinek - Lyotard nyomán - a művészet mibenlétének kérdését
kell feltennie a képzelet aktiválásának érdekében. Emiatt perspektívája nem
előre eldönthető, hanem folyamatos önreflektív mozgás, amely mindegyre kijelöli
önnön pozícióját.
Merev módszertan helyett tehát inkább módszerelmélet-elvet kell követnie (methododicy),
amely egy határozott és racionális hitet feltételez abban a majdani módszertani
eredményben, amelynek léte a priori nem igazolható.
Discours de la methode
A művészeti
gyakorlat új helyét és szerepét az utóbbi évtizedekben lezajlott folyamatok:
a modernista múzeum aurájának feloldódása, a művészet autonómiájának megszűnése
és a művészettörténet ideológiaként való lelepleződése jelöli ki. Hardt
és Negri szerint napjaink domináns anyagtalan termelésének kultúrája
olyan művészeket igényel, akik képesek magukat alkalmi módon, rugalmasan megszervezni.
Mivel eszerint nem elégséges a puszta médiumspecifikus reflexió, a művészeti
oktatásnak szakítania kell a független művészet paradigmájával, a diákok figyelmének
- Ute Meta Bauer szerint - sokkal inkább "a politikai, társadalmi és médiaközeli
feltételek"-re kellene irányulnia. Ezek a tényezők a művészetet egy folyamatosan
változó jelenséggé teszik.
A 90-es években a modernista diskurzus helyébe más elméleti modellek léptek,
mint például a médiaelméletek, a kulturális antropológia, és a kurátori tanulmányok.
Ezen új kritikai modellek kibontakoztatásában élen jár a Whitney
Independent Study Program, ahol a folyamatos párbeszédek során minden
autoritás megkérdőjelezhető, még a tárgyköröké is. A legradikálisabb a Nantes-i
Multipoint program, ahol teljes egészében a résztvevők döntik el a kutatás
formáját és tartalmát.
Ez a konferencia azon a szándékán túl, hogy a művészeti kutatás különböző
formáit próbálja leképezni, annak az ellenállásnak is kifejezése,
amely az akadémiai hegemónia uralkodó tudásrendszerként történő felfogásának
veszélye ellen küzd. (Ezért zajlik e szimpózium a Maison Descartes-ban - ő
volt az, aki merészelte megkérdőjelezni a tudástermelés határait és lehetőségeit)
A művészeti kutatás miként különbözteti meg önmagát az akadémiai kutatás más
formáitól? Nem egyértelműen besorolható az alfa, béta és gamma
területek (hermeneutika, empirikus tudományok, társadalomtudományok) egyikébe
sem, ám valamennyiükkel kapcsolatban van, és episztemológiai gépezetként
- mint Sarat Maharaj a 11. Documenta katalógusában nevezi - folyamatosan képes
a különlegesség, a szabálytalanság és a másság kritikus nézőpontjának megvalósítására.
Egy ilyen művészeti kutatási stratégia differenciális ikonográfiaként határozható
meg, amely egy transzparenciájától és monolitikus egységétől megfosztott világot
fed fel. E világ heterogenitásának tudata toleráns, nyitott, sokrétű és értelmező
modellek használatát feltételezi, csakis így lesz képes meta-analitikus tevékenységként
megnyilvánulni. A művészeti kutatás csakis ezáltal tudja a képet egydimenziós
lehorgonyozottságából kiemelni, mint amilyen a gazdasági maghatározottság
retinális retorikája.
Napjainkban a művészet által nyújtható heterogén tudás fontosabbá vált, mint
valaha, ezért igényel intézményes emancipációt.
(Szerk: ks)