Tere
Vadén
Nyitottság,
Kritikusság és Nyelv
Két világ - két munka?
A módszertannak és rendszerezettségnek különleges fontossága van a művészeti
vagy más tapasztalati tevékenységgel összefüggő kutatás során. Azzal a kihívással
kell szembe nézni, hogy miközben a kísérleti anyagnak átlátszónak és közösségileg
hozzáférhetőnek, vagyis tudományosnak kell lennie, egyediségét nem szabad
elveszítenie. A tudományos strukturáltság és megismerhetőség, illetve a művészeti
egyediség és előreláthatatlanság feltételezett kettőssége gyakran két különböző
mű létrejöttéhez vezet. Amennyiben egy művész előbb alkot, majd azt utólag
teszi kutatás tárgyává, ez két világra hasíthatja a kutatást és kutatót, módszertani
nézőpontból a művész és a tézist közlő kutató egybeesése véletlenszerű. A
praxis-alapú kutatásnak éppen az a módszertani célja, hogy a két tapasztalatot
egyesítse. Egyrészt azzal a kérdéssel kell foglalkoznia, hogy a kísérletiség
miképpen alkalmas elméleti tudás kialakítására, másrészt, hogy az elmélet
kialakulása miként vezérli a művészeti gyakorlatot.
A kulcsfogalom a nyitottság: nem létezik olyan elméleti nézőpont, amelyet a művészeti tapasztalat meg ne kérdőjelezhetne, és hasonlóképpen művészeti tapasztalat sem kerülhet az elméleti kritika hatáskörén kívülre. Az akadémiai tradíció egy képességet a többi fölé helyez: a fogalmi kijelentésre és érvelésre támaszkodó szöveg megírásának képességét, amely gyarmatosítja a más képességek által létrehozható tudásformákat, és ez bizonyos konfliktusokhoz vezet. A tapasztalaton alapuló kutatásnak viszont figyelembe kell vennie az elméletformáló nyelv természetét, valamint az írott szöveg státusát is. A tézis célja, hogy demonstrálja: szerzője elsajátította az akadémiai tradíciót, kutatását annak keretei közé tudja helyezni, valamint alkalmas egy a tradícióval szembeni kritikai álláspont kialakítására, és a tradíció eszköztárának újszerű felhasználására.
A tapasztalati
kutatásnak (experiential research) tehát két elvárásnak kell eleget tennie:
1. a tapasztalat és kutatás viszonyát kell artikulálnia
2. fenn kell tudnia tartani a tapasztalat egyediségét
Tapasztalatiság és kutatás viszonya
Mi a tapasztalat? Empirikus értelemben minden tudomány megfigyeléseken, ill.
tapasztalatokon alapul, amelyekben szabályosságokat próbál feltárni, ám fontos
jellemzője - a tapasztalat alapú művészeti kutatás ellenében -, hogy bizonyos
feltételek megléte esetén tetszőleges számban megismételhető. Mesterséges
(kísérleti) körülmények felállításával kényszerítenek rendszert a tapasztalatra,
így azok ellenőrizhetővé és egyértelműen leírhatóvá válnak. Ez ugyanakkor
egy átfogó szabványosítást feltételez, amely e tapasztalatok érvényességi
rendszerét biztosítja. A művészet és kultúra vizsgálata esetében ilyen feltételek
értelmetlenek, viszont a tapasztalat tetszőleges ismétlés híján is lehet interszubjektíven
megosztható. A tapasztalat jelenthet megfigyelést, ám ugyanakkor bármit, ami
tudottá válik, valójában felfogható egy kontinuumként: a differenciálatlan
tapasztalattól a tárgyiasított, előre jelezhető megfigyelésig. E kontinuum
egy alapos hermeneutikai hozzáállással közelíthető meg, a kutatásban a tapasztalat
tapasztalatot vizsgál, miközben új tapasztalatot termel, és ez folyton ismétlődik.
A kutatásnak módszertani szempontból meg kell tudnia válaszolni , hogy a tapasztalatból
és képességből miként termelődhet tudás, mi az, ami a gyakorlatból és mi az,
ami az elméletből keletkezik.
Amennyiben a tapasztalat új formákba szervezve tapasztalatot értelmez, a kutató
maga mindig része az eseménynek, a művész és kutató tehát szétválaszthatatlanul
ugyanannak a kontinuumnak részei.
Egyediség
Karl Popper szerint az egyedi tapasztalatok nem lehetnek a tudomány részei,
mivel a relatíve stabil tapasztalat-rendszereknek megismételhető tapasztalatokon
kell alapulniuk. Bár az egyedi művészeti tapasztalat valóban nem egyetemes,
a jelentésteli kifejezés által kollektív megfontolásra és értelmezésre alkalmas.
A számításalapú tudomány elkötelezi magát a mindenütt jelenlevő mennyiségi
meghatározhatóság, az objektivitás, az önazonosság állandósága, az ideiglenes
viszonyok és esetenként a determinizmus mellett, ezáltal kritikátlan, mert
a világ dolgait érzékelhetőnek és a tudomány számára adottnak tekinti. Ezzel
szemben a művészeti tapasztalat nem alkalmas ilyen rendszerezettségre, hiszen
nem minden tapasztalat egyéni és szubjektív, nem mind tárgyakra koncentrál,
nem mind oksági alapon működik, és nem mind önazonos. A tapasztalat - mint
azt teljes kultúrák és gyakorlati hagyományok állítják - lehet ellentmondó,
tünékeny, egyén alatt vagy fölött álló.
A tapasztalat egyediségének megőrzése a vizsgálódást szükségszerűen a nem
egyetemes, a helyi és a sajátos irányába tereli, az abszolút egyetemesség
egy ábránd, ám a tapasztalatok és közös minőségeik megoszthatók.
A kutatás önmagában tehát az interszubjektivitás bevezetését jelenti olyan
területeken, ahol az korábban nem létezett, és miközben hagyományfüggő, új
hivatkozási pontok teremtésére alkalmas, miközben kénytelen a bennfoglalás
és kirekesztés módszerét alkalmazni. Az egyediséget egyedi nyelv fejezheti
ki, tehát a kifejezési formák elméletté alakítása nem támaszkodhat a nyelv
egyetemességére, ám ez újból hermeneutikai csapdához vezet. Nem várhatjuk,
hogy ez a nyelv egy olyan konceptuális szinten és objektum-szubjektum rendszerben
működjön, amely felszámolja a leírni kívánt tapasztalatot. Tehát inkább állhatatosnak
és nyitottnak, mintsem egyetemesnek és öröknek kell lennie.
A nyelv
Amennyiben a nyelvet kizárólag propozicinálisnak, konceptuálisnak és önkényesen
lefordíthatónak tekintjük, akkor kevésbé a tapasztalatiság és kutatás egyesítő
eszközeként, mint inkább elválasztó falként fog működni. Ám ha a nyelvet magát
a tapasztalat részeként kezeljük, e megtapasztalás folyamata maga adhat helyet
az egyediségnek, miközben képes a tapasztalatot mások számára is hozzáférhetővé
tenni. A művészeti kutatás számára a kihívás az, hogy megkíséreljen olyan
nem-fogalmi (non-conceptual) nyelvet használni, amely mindazonáltal
megőrzi a konzisztenciáját, nyitottságát és kritikai hangvételét. Az eközben
felmerülő izolációból és kritikátlanságból (uncriticality) származó veszélyt
elháríthatja a tudományos és művészeti tapasztalat azonos demokratikus kontinuumban
történő tárgyalása, illetve a hagyományos értelmezési módok és narratívák
helyességének bizonyos mértékű megkérdőjelezése:
- mi az, ami e hagyományos értelmezéseket igazzá vagy jóvá teszi?
- ki az, aki részesül annak pozitívumaiból, amennyiben a hagyomány érvényessége
tekintetében általános egyetértés van?
Olyan kérdések ezek, amelyeket csak az értelmező jellegű nyelv képes megválaszolni,
miközben világos, hogy sem a tradíciók ismétlése, sem pedig a történetietlenség
nem minősíthető kutatásnak.
A hagyományos értelmezés tehát megkérdőjelezhető. Egy konkrét mû
mai jelentése és a történeti példákhoz fűződő viszonya még nagyobb pontossággal
kifejthető nem szövegalapú és deklaratív kijelentések, hanem képi megjelenítések,
modellek, illusztratív példák, közösségalapú kísérletek és a tudás más megnyilvánulási
formái segítségével. E formák az infromációtervezéssel (information-design)
együtt a természettudomány kognitív tartalmának és jelenkori társadalmi dicsfényének
kialakításában valójában mindig is szereppel bírtak.
A gyakorlat-alapú művészeti kutatás nagymértékben ilyen jellegű, annyi kivétellel,
hogy nem egy meglévő fogalmi tudás illusztrációiból áll, hanem a nem-fogalmi
értelmezések és képességek nyitott és nyilvános megidézése és felszínre hozatala
alkotja tartalmát.
(Szerk: ks)