Sven-Olof
Wallenstein
Művészet és kutatás
A művészet
és kutatás fogalmának szoros meghatározása lehetetlen oly módon, hogy történeti
jelentéseik összességét fedje, ezért indokolt rövid történeti felvezetéssel
kezdeni.
Jelentésük egymáshoz legközelebb a reneszánsz idején került, Leonardo
a "festészet tudományáról" ír, mindenesetre a művészet általános fogalma akkortájt
még nem létezett, inkább egy igyekezet mutatkozott meg arra, hogy a művészet
az artes liberales körébe kerüljön (pl. Albertinél a festészet és geometria
közelítése által)
A
művészet általános fogalomként a XVII. században, az ancients et les modernes
vitájában jelenik meg külön diszciplínaként, amelyet - a tudományokkal
ellentétben - a haladó és kumulatív történetiség hiánya jellemez, amennyiben
folyton saját múltjához nyúl vissza. Ez egyben az antikvitás modelljeinek
erejéről is szól: míg a tudományok elszakadni igyekeznek azoktól, a művészetek
paradigmatikus modellekként kezelik. A modern, matematikai alapokra helyezett
tudomány kialakulásával a párhuzam megszakad, és a művészet új legitimációs
pozíciót keres az esztétika területének kialakításával.
A XVIII. században az új művészetkép kialakulásához legalább négy újabb fogalom játszik szerepet - e folyamatot nevezi Foucault episztemológiai forradalomnak - amelyek egy része e században keletkezik, mások jelentése radikális átalakuláson megy keresztül:
1. az esztétika, - olyan diszciplínaként alakul ki, amely a művészet létrehozását és befogadását olyan speciális területként feltételezi, amely más tevékenységektől különbözik. E folyamatban számos elméleti író játszott szerepet Baumgartentől (aki elkülöníti az észleleti tapasztalatok azon csoportját, amely nem redukálható a logikára), Mendelssohnon keresztül Lessingenig, ám a logikától történő igazi elszakadása Kantnak köszönhető, aki függetleníti, és filozófiai rendszerében közvetítőnek tekinti a tudás és morál között, ezáltal a művészet modern fogalmának és az esztétika autonómiájának előfeltételeit teremti meg, miközben megkérdőjelezi annak "hasznosságát" a tudás és etika rendjében. Kant szerint a művészet tudománya nem létezhet, csak annak kritikája, ám ez utóbbinak fontos szerepe van az értelemgazdaságban.
2. a művészettörténet organikus modelljének kialakulása, amely jórészt Winckelmann nevéhez kötődik.
3. a műkritika, amely a kiállítások korának szülöttje, a befogadó és mű kapcsolatának kifejtésével a privát és publikus új összefüggéseit fedi fel.
4. a szépművészetek csoportosítása (elsõként a francia enciklopédiában közösen tárgyalt festészet, szobrászat, építészet, zene és költészet)
Tehát a művészet mint tudás kérdését a XVIII. sz. óta négy diszciplína tárgyalja (a romantikában Schlegel kereste egy ezeket egyesítõ mű lehetőségét), amelyek intézményesültek, és amelyeknek huszadik századi krízisére a fotó és film megjelenése (valamint a nyitás a kommunikációs technológiák irányába) lehet jótékony hatással. Ezzel együtt a ma feltehető fő kérdés, hogy ez a megörökölt szétválasztás természetes probléma-e, vagy csak átmeneti struktúra?
A modernista tradíció két esztétikai modellt alkalmazott:
1. Amelyik a modernizmust olyan folyamatnak tartja, amely a Kant által lefektetett elméleti "munkamegosztás" elmélyítésén és konszolidálásán dolgozik, és amely különböző formalizmusokhoz vezet. Ebből a perspektívából a modernizmus egy normatív kategória, és pl. a művészet-tudomány összefüggésben negatív, megkülönböztető viszonyt feltételez. (Greenberg, Fried)
2. A
másik modell (pl. Benjamin, Hal Foster) a művészet és élet korlátainak ledöntését
tűzi ki célul, a fogalom tágítására törekszik, például az orosz
konstruktivizmus, produktivizmus.
A konceptualizmus fordulópontot jelentett, Kossuth, aki a művészetet investigation-nak
(vizsgálódásnak) tekintette, amely a különböző diszciplínák művelői között
egy új interakcióra és diskurzusra nyújtott lehetőséget, a művészet korábban
vázolt történeti széttagolódását próbálta visszavonni, és a művész
társadalmi funkciójára utólag jelentõs kihatással volt. Ez a folyamat
teremti meg az általános művész modelljét, amely már nem valamely
diszciplínához, hanem inkább azon kulturális térhez kötődik, amelyben minden
a művészeti tevékenység alapanyagává válhat, és amelyet Rosalind Krauss "kiterjedt
mező"-ként definiál.
Hogyan
nézhet ki a művészeti kutatás?
Az aktuális művészeti projektek gyakran horizontálisak vagy oldalágiak (más
diszciplínákhoz viszonyítva léteznek, problémáikat és azok artikulálását tőlük
kölcsönzik), ellentétben a vertikális jellegűekkel, amelyek saját történetiségüket
célozzák meg. A művészeti kutatás meghatározható mint különösen sajátos, egyedi
projekt, amely sokrétű kompetenciát igényel, és átmeneti időre összefoghat
különböző egyéni részkutatásokat (investigations). Ezek prezentációs formáját
és módszertanát is közben kell kitalálni, amiként ezt Lyotard a művészet-filozófia
azonos jellegéről megjegyzi, ellentétben a tudománnyal, ahol az érvényesség
formáit és feltételeit magától értődőnek tekintik.
A művészeti gyakorlat fogalmának sokkal nyitottabb kezelése, és az aktuális
(akadémiai és azon kívüli) tudásfolyamatok rugalmasabb meghatározása egy termékeny
bizonytalanságot generálhat, az időszakos "konstrukciók" és gondolkodásfogalmak
területét.
(Szerk.: ks)