Az Intermedia feladata a mûvészképzés kiterjesztése
olyan mûformák és mûvészeti technikák
felé, melyek a 20. századi képzõmûvészetben
jelentek meg elõször (fotó-kinetikus és elektronikus
mûvészetek, multimédia, installációs-,
environment és akciómûvészet, új kommunikációs
technikák, interdiszciplinaritás, képzõmûvészeti
határterületek).
Cél a mûvészet funkcióváltásának
tudatosítása mellett felkészítés
egy aktív, kreatív jelenlétre az információs
társadalom kulturális szféráiban, s ezen
túl a kognitív (megismerésre kész) mûvészi
magatartás kutatása és támogatása.
A tanszék és a szak más, hasonló európai
vállalkozásokkal szinkronban, de a helyi sajátosságokra
alapozva fejlõdött ki. Indulása idején, 1990-ben
a legfõbb magyarországi (s egyúttal közép-kelet
európai) jellegzetesség az a lényegében
példa nélküli folyamat volt, mely egy csõdbe
jutott rendszer és gazdaság átállítását,
átprogramozását kísérelte meg mûködõ
társadalommá. Ez a folyamatos, elõre nem látható
problémákkal terhes idõszak mûvészi
szempontból azért volt érdekes, mivel szükségessé
tette a váratlan aktivitásra való készség
kifejlesztését, mint alkotói magatartást.
A mûvészet kiterjesztett illetékességi körébõl
adódóan az intermediális és interdiszciplináris
felkészültség szinte elengedhetetlen a kulturális
tradíciók és a mindig váratlanul, észrevétlenül
érkezõ új aktuális viszonyának kialakításához.
Az intermedia szak öt éves mûvészképzõ,
melynek centrumában az új médiumok mûvészi
használata s elmélet/gyakorlat, tudomány, technika
és mûvészet egységben látására
törekvõ szemlélet áll. Így nem preferálunk
egyes mûvészi technikákat, mûfajokat, szemléletmódot,
viszont törekszünk arra, hogy bármely irány
bármely másik viszonylatában értelmezhetõ,
tanítható, mûvelhetõ legyen.
A tanszék, mely a szak munkáját irányitja
perspektivikusan a mûvészet - techika-tudomány háromszögében
építendõ média kutató intézet,
ahol a jövõben elérhetõ lehet úgy a
(mûvészi használatbavételre alkalmas) csúcstechnológia,
mint az épp általánosan használt, sõt
a már "lejárt", technikailag elavult, médiaarcheológiai
témává vált eszközök is, egymással
kapcsolatban álló stúdiókban.
A tanszék 1990-ben történt létrejöttét
követõen a szakalapítási dokumentumok elfogadására
1993-ban került sor, ebben az évben hirdetett az egyetem
elõször a szakra felvételit, így a teljes
5 éves egyetemi képzés keretében 1998-ban
kaptak elsõ alkalommal médiamûvész diplomát
az itt végzettek.
A technikai médiumok megjelenése az élet minden
területén alapvetõ változást jelent
a kulturális-mûvészi munka szempontjából
is. A mûvészeknek új és más típusú
tudásra van szükségük, hogy megfelelhessenek
a társadalom által elvárt mûvészeti
funkcióváltásnak. Az interaktív és
multimediális információ-közlés és
megjelenítés egyszerre követeli meg az információ
tartalmi és formai alakítását, mivel itt
arról van szó, hogy bármely diszciplináris
forrásból származó alapanyagot megfelelõen
strukturált és érthetõ audió-vizuális
egységgé kell szervezni egy nem-lineáris rend szerint.
Ez autonóm mûvészi tevékenység, mivel
a formaadás nem egy dekoratív, mûvészies
modort, hanem a tartalmak mély, funkcionális megértését
követeli meg.
A tanszék és a szak programja folyamatosan, az új
kihívásoknak megfelelõen és a technikai-tudományos
fejlõdés mûvészi vonatkozásainak,
alkotói lehetõségeinek figyelembe vételével
alakul, változik.
Kronológia
90/91,
91/92,
92/93,
93/94,
94/95,
95/96,
96/97,
97/98,
98/99,
99/00,
00/01, 01/02,
02/03
Az intermédia
szak képzési rendje, tantárgyi programok, kurzusbeosztás:
A képzés célja,
hogy a hallgató önálló alkotói egyénisége
sajátosságait felismerve legyen képes aktív,
kreatív jelenlétre az információs társadalom
kulturális szféráiban. Sajátítsa
el a mûvészi kifejezés különbözõ
technikáinak, eszközeinek, módszereinek, funkcióinak
együttlátását, s ezen belül egy vagy
több tradicionális képzõmûvészeti
eljárás mûvészileg értékelhetõ
gyakorlati alkalmazását. Ismerje és képzõmûvészeti
kontextusban tudja használni az új, technikai médiumokat
(fotó, film, videó, kompjúter) nem pusztán
kezelõi, hanem alkotói szinten. Az egyetemes és
magyar kultúra történetének megismerése,
különösképpen a múlt századi mûvészeti-tudományos
változások következményei nyomán adódó
kérdések lényegének, gyökereinek megértése
alapvetõ követelmény. Legyen képes ismeretei
átadására elõadói-, gyakorlatvezetõi-,
publicisztikai szinten, illetve tevékenysége lényegének
megfogalmazására.
Az öt évfolyamon történõ, tíz
féléves képzés nem az MKE megalakulása,
a múlt század óta gyakorlattá vált
mester-osztály rendszere szerint épül fel, hanem
a szak sajátosságaiból adódóan kezdetektõl
a kreditrendszerhez közel álló szisztémát
honosított meg. 1993-tól, a szak által hirdetett
elsõ felvételitõl kezdve, tapasztalataink szerint
mûködõképes módon az elsõ két
év alapozó képzése keretében a technikai
minimum ismeretek elsajátítása mellett konkrét
feladatokból álló, irányított mûhelymunka
zajlik, melyet a harmadik-negyedik év szakképzése
idején két, évente választható tanár
irányításával történõ,
projekt-alapú tutoriális rendszer vált föl,
majd a diplomaév követ.
Az intermédia programja szakmai elméleti, gyakorlati és
általános elméleti részbõl valamint
ezek tanévente történõ konkrét aktualizálásából
áll. Ez annyit jelent, hogy egyes tárgyak általános
leírásán túl az adott szemeszterben indított
kurzushoz érvényes programot idõszakról
idõszakra adjuk meg. (Például az Általános
médiatörténet címû tárgy kereténben
oktatott filmtörténet vetítéslistája
szemeszterenként változhat, párhuzamos kurzus indulhat,
stb.) Az általános keret leírja a célt és
követelményt, így hosszabb távon állandó,
míg az aktuális, tanévre vagy szemesztrekre bontott
program nem feltétlen ismétlõdik ötéves
rotációban, tekintve hogy egyes médiumok "életében"
ez igen jelentõs idõ, s ez ismeret elavulhat (1990-ben
nem oktathattuk a world wide web grafikus alkalmazásait, ma már
felesleges a windows 3.1-et magyarázni), míg mások
esetében akár több év is kevés lehet
az alapos, elmélyült tudáshoz. Így a minimum-követelmény
betartása mellett lehetõség nyílik a szakirányú
speciális tudás részletezõ bõvítésére
és felfrissítésére is.
A jelenlegi alapképzés öt éves (10 félév,
10 szemeszter), médiamûvész diplomát nyújt.
A három éves DLA alprogram az egységes egyetemi
képzés része. Posztgraduális képzés
bevezetése és a szakirányú továbbképzés
az egyetemi igényeknek megfelelõen történik.
Tantárgyi programok felosztása
I. A
szakmai gyakorlati tárgyak (Az alábbi kurzusokhoz
szemeszterenként meghirdetett további szakképzési
modulok kapcsolódnak) |
- Mûterem
- Alkotó elemzés I-II.
- Mûtárgykészítés I-II.
- Rajz I-II.
- Videó I-IV.
- Fotó I-II.
- Fotótechnikai gyakorlatok I-II.
- Hagyományos filmk&eacte;szítés
- Számítógéptörténet
- Webtervezési alapismeretek
- Programozás-technika I-II.
- Dtp alapismeretek I-II.
- Multimédia I-II.
- Kreatív számítógépes gyakorlatok
- Mûvésztelep
|
II.1. A
szakmai elméleti tanulmányok (a tanszék
által meghirdetett kurzusok) |
- A technikai médiumok elmélete
- Általános médiatörténet
- A XX. sz.-i mûvészet története és
elmélete
- Médiatörténet
|
III. A szakmai elméleti
tanulmányok (az egyetem által hirdetett kurzusok) |
|
A szak követelményeinek része több, az egyetemen kötelezô tárgy, melynek tantárgyi programjait az illetô tanszékek és elôadók készítik. Az Intermédia szakra járó hallgatóknak mindenekelôtt az alábbi kurzusok velvételét javasoljuk:
- Kultúrtörténet
- Kultúraszemlélet
- Bevezetés a kortárs mûvészetbe
- Kortárs magyar képzômûvészet
- Irodalom
- Építészet
Más egyetemeken hirdetett kurzusok elfogadására mód van tanszéki egyeztetés után. Azok az intermédia szakos hallgatók, akik a tanár szakot fel kívánják venni, kötelezôen el kell végezzék az Anatómia és térábrázolás kurzusokat.
|
|